60o ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΦΙΛΙΠΠΩΝ – «Ίων, μια εκδοχή για δύο πρόσωπα» και «Ιώ» & «Οιδίπους Δοκιμές κάτω απ’ την προσωπίδα ένα κενό» και «Οιδίπους Τύραννος – Χορικά»

3 Αύγουστος, 2017

Οι παραστάσεις του 60ου Φεστιβάλ Φιλίππων «Ίων, μια εκδοχή για δύο πρόσωπα»  και «Ιώ» θα παρουσιαστούν την Τετάρτη 9 Αυγούστου, ενώ οι παραστάσεις «Οιδίπους Δοκιμές κάτω απ’ την προσωπίδα ένα κενό» και «Οιδίπους Τύραννος – Χορικά» θα παρουσιαστούν την Πέμπτη 10 Αυγούστου στο Αρχαίο Θέατρο των Φιλίππων ως αποτέλεσμα του εντατικού εργαστηρίου – camp που ξεκίνησε στην περιοχή των Κρηνίδων στις 20 Ιουλίου.

 

Τιμώμενο πρόσωπο της διοργάνωσης είναι ο σκηνοθέτης Θεόδωρος Τερζόπουλος.

 

——————————————————————————————————-

«ΙΩΝ μια εκδοχή για δύο πρόσωπα»

 

Τετάρτη 9 Αυγούστου, ώρα 19.00

Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων

 

«Ίων, μια εκδοχή για δύο πρόσωπα» ονομάζεται η παράσταση που θα παρουσιάσει η Ιόλη Ανδρεάδη σε νέα μετάφραση στο Αρχαίο Θέατρο των Φιλίππων την Τετάρτη 9 Αυγούστου και ώρα 19.00, με το φυσικό φως του ήλιου καθώς δύει, στο πλαίσιο του 60ου Φεστιβάλ Φιλίππων.

Επί σκηνής ο φετινός νικητής του Βραβείου «Δημήτρης Χορν», Κωνσταντίνος Μπιμπής, ερμηνεύοντας τον Ίωνα και 7 ακόμα ρόλους.

Στον ρόλο της Κρέουσας η Δήμητρα Χατούπη.

Μαζί τους, δημιουργώντας ένα ζωντανό ηχοτοπίο, ο μουσικός Νίκος Τουλιάτος.

 

Καθώς δύει ο ήλιος, ο νεαρός Ίωνας -ο μετέπειτα γενάρχης των Ιώνων, των Αθηναίων- καταφτάνει στο μέσο της σκηνής του Αρχαίου Θεάτρου των Φιλίππων, ενώ η Κρέουσα, η μητέρα του, στέκεται στις θέσεις των θεατών και παραμονεύει. Ο ήρωας γοητεύεται από την παράξενη αυτή γυναίκα, νιώθοντας μαζί της μια απόκοσμη οικειότητα. Και για να κατακτήσει την αγάπη της, αποφασίζει να της εξιστορήσει όλα του τα πάθη.

 

Ο Ίων του Ευριπίδη γράφτηκε γύρω στα 412 π.Χ. και αποτελείται από 1622 στίχους. Ο μύθος θέλει την Κρέουσα, κόρη του Βασιλιά της Αθήνας Ερεχθέα, να μένει έγκυος χωρίς τη θέλησή της από το θεό Απόλλωνα και ύστερα από εννέα μήνες να φέρνει στον κόσμο ένα αγόρι, το οποίο γεννά μόνη και αβοήθητη, κρυφά από την οικογένειά της. Με φόβο προς τον πατέρα της και με σεβασμό προς τη βασιλική της γενιά, αποφασίζει, παρότι πονάει για αυτό, να εγκαταλείψει το παιδί με τα σπάργανά του μέσα στην ίδια τη σπηλιά που συνευρέθηκε με τον Φοίβο, ελπίζοντας στον θάνατο του βρέφους ή στην εξαφάνισή του. Με απόφαση του ίδιου του Απόλλωνα, ωστόσο, ο Ερμής μεταφέρει το νεογέννητο στους Δελφούς, στον ομφαλό της γης, για να το αναθρέψει η Πυθία μέσα στο μαντείο και να σωθεί. Ο μικρός μεγαλώνει τρεφόμενος από τις σπονδές και τα πρόσφορα των πιστών και ως έφηβος ορίζεται φύλακας του Μαντείου. Χρόνια μετά, η μητέρα του η Κρέουσα, θα επισκεφτεί το Μαντείο με τον σύζυγό της τον Ξούθο, με σκοπό να πάρει χρησμό, γιατί ο γάμος της παραμένει άκαρπος. Τη στιγμή που το ζεύγος καταφτάνει, από το ιερό βγαίνει ο Ίωνας.

 

Είναι η τραγωδία αυτή κωμική; Είναι η τραγωδία αυτή μια προπαγάνδα; Μια προσπάθεια του ποιητή να επινοήσει τη θεϊκή προέλευση της ιωνικής φυλής και άρα των Αθηναίων, με σκοπό να δικαιολογηθεί η διεκδίκηση τους για την κυριαρχία του Αιγαίου; Στον Ίωνα αυτά που φαίνονται δεν είναι αυτά που είναι. Το πραγματικό δεν το βλέπεις, σου αποκαλύπτεται. H ορατοποίηση του αόρατου, η εμφάνιση των κρυμμένων, των απόκρυφων στοιχείων μέσα από το κείμενο (νυν οράς α χρη σε οράν, μοτίβο κοινό σε Οιδίποδα και Ίωνα) και τελικά η σύνθεση μιας σκηνικής ιστορίας η οποία φέρνει στο φως αυτά τα οποία υπονοούνται, αποσιωπώνται και αποκρύπτονται, είναι το κεντρικό ζητούμενο αυτής της νέας εκδοχής για δυο πρόσωπα.

 

Μετάφραση – Σκηνοθεσία – Κίνηση: Ιόλη Ανδρεάδη

Προσαρμογή για δύο πρόσωπα: Ιόλη Ανδρεάδη & Άρης Ασπρούλης

Σκηνογραφία – Κοστούμια: Δήμητρα Λιάκουρα

Ηχοτοπίο: Νίκος Τουλιάτος

Κατασκευές: Περικλής Πραβήτας

Βοηθός Σκηνοθέτη: Αθηνά Μιτζάλη

Video trailer: Μιχαήλ Μαυρομούστακος

Φωτογραφίες: Πάνος Μιχαήλ

Διαχειρίστρια (από τους «Οψόμεθα εις Φιλίππους»): Φωτεινή Καταβελάκη

 

 

Ίων, Ερμής, Δύο γυναίκες του Χορού, Ξούθος, Παιδαγωγός, Υπηρέτης, Πυθία: Κωνσταντίνος Μπιμπής

Στον ρόλο της Κρέουσας η Δήμητρα Χατούπη.

Στην παράσταση συμμετέχει ζωντανά ο μουσικός Νίκος Τουλιάτος.

 

Η νέα μετάφραση του Ίωνα του Ευριπίδη από την Ιόλη Ανδρεάδη κυκλοφορεί στα βιβλιοπωλεία από την Κάπα Εκδοτική.

 

Λίγα λόγια για την Ιόλη Ανδρεάδη

Η Ιόλη Ανδρεάδη γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε σκηνοθεσία στη RADA και στο King’s College London, στο οποίο ολοκλήρωσε το 2014 τη διδακτορική της διατριβή γύρω από το Θέατρο και την Τελετουργία, ως υπότροφος του Ιδρύματος Ωνάση. Έζησε 7 χρόνια στο Λονδίνο και τη Νέα Υόρκη. Είναι απόφοιτος του Θεάτρου Τέχνης Καρόλου Κουν, του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών και κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών στην Πολιτιστική Πολιτική στο Πάντειο Πανεπιστήμιο. Έχει σκηνοθετήσει περισσότερες από 25 παραγωγές σε Αθήνα, Λονδίνο, Εδιμβούργο, Βερολίνο, Ρώμη και Νέα Υόρκη. Έχει υπάρξει ιδρυτικό μέλος της διεθνούς πλατφόρμας σκηνοθετών «World Wide Lab», η οποία δημιουργήθηκε στο Watermill Center του Bob Wilson το 2011 και της οποίας διετέλεσε Καλλιτεχνική Διευθύντρια το 2013 και το 2015. Έκτοτε, η Ιόλη εργάζεται εντατικά στην Ελλάδα. Στη χώρα μας, τα τελευταία δύο χρόνια, έχει παρουσιάσει τις παραστάσεις: «Αρτώ – Βαν Γκογκ / avec un pistolet» στο Θέατρο Σημείο το 2015, «Οικογένεια Τσέντσι» στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης τη σεζόν 2015-2016, «Διακόσιες δέκα χιλιάδες οκάδες βαμβακιού – μια παράσταση στο Αρχείο» στο Πολιτιστικό Ίδρυμα του Ομίλου Πειραιώς το 2016, «Young Lear» στο Φεστιβάλ Αθηνών το 2016, «Φονικό στην Εκκλησιά» στο Φεστιβάλ Φιλίππων το 2016, «Το βασίλειο της γης» στο Olvio τη σεζόν 2106 -2017 και «Όλα αυτά τα υπέροχα πράγματα» στο Θέατρο του Νέου Κόσμου και στο Bob Festival (Φεστιβάλ Αθηνών 2017). Την άνοιξη του 2018 θα παρουσιάσει τον Μισάνθρωπο του Μολιέρου στο Σύγχρονο Θέατρο, σε παραγωγή της Constantly Productions.

 

Φωτογραφίες σε υψηλή ανάλυση: https://www.dropbox.com/sh/ts72f7ayr2g0ij6/AACWV5RqX16A1hFLrOyjArlRa?dl=0

 

 

———————————————————————–

«ΙΩ»

 

Τετάρτη 9 Αυγούστου, ώρα 21:00

Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων

 

«Ιώ» ονομάζεται η παράσταση που θα παρουσιάσει η αμερικανή σκηνοθέτις Laura Tesman με τους συνεργάτες της, την Τετάρτη 9 Αυγούστου στο Αρχαίο Θέατρο των Φιλίππων στο πλαίσιο του 60ου Φεστιβάλ Φιλίππων.

 

Η ιστορία της Ιούς φτάνει σε εμάς μέσω θραυσμάτων. Η ηρωίδα υπάρχει πάντα σε ένα σύνορο, σε ένα όριο μεταξύ κοριτσιού και γυναίκας. Ανθρώπου και θηρίου. Ταπεινωμένη και φιμωμένη και αενάως κυνηγημένη. Και παρόλα αυτά, αντέχει. Η ιστορία της έχει ειπωθεί και ξαναειπωθεί, αλλά δεν είναι ποτέ δική της. Ποια είναι; Τι την κινεί σε αυτό το μακρύ και επικό ταξίδι της, στο οποίο καταδιώκεται από την ακούραστη αλογόμυγα; Τι μπορούμε να μάθουμε, αν σκάψουμε πιο βαθιά, φέροντας στο φως τις πτυχές της ιστορίας που έχουν χαθεί και ξεχαστεί. Ποια είναι η ιστορία της που δεν έχει ειπωθεί.

Η «Ιώ» είναι ένα πρωτότυπο έργο της Laura Tesman που γράφτηκε το 2017 για το 60ο Φεστιβάλ Φιλίππων και μεταφράστηκε από την Ερατώ Α. Κρεμμύδα. Παρουσιάζεται για πρώτη φορά και ερευνά το «διάστημα» μεταξύ της Ιούς που βλέπουμε στον Προμηθέα Δεσμώτη του Αισχύλου και της Ιούς για την οποία ακούμε στην Ικέτιδες.

Ένα δυνατό σύνολο τεσσάρων γυναικών (Μαρία Όλγα Αθηναίου, Τίνα Γιωτοπούλου, Ιφιγένεια Γρίβα και Κλεοπάτρα Μάρκου) που η κάθε μία ερμηνεύει περισσότερους από έναν ρόλους, θα μας περιπλανήσει στο ταξίδι της Ιούς, μια σωματική ανασκαφή στα απομεινάρια του μύθου.

 

Κείμενο: Laura Tesman

Μετάφραση Κειμένου, Σύνθεση & Επιμέλεια Μουσικής και Ηχοτοπίων: Ερατώ A. Κρεμμύδα

Κοστούμια: Teresa Snider-Stein

Βοηθός σκηνοθέτη/παραγωγής: Hannah Rose Stein

Διαχειρίστρια (από τους «Οψόμεθα εις Φιλίππους»): Νέλλη Γεωργιάδου

 

Παίζουν: Μαρία Όλγα Αθηναίου, Τίνα Γιωτοπούλου, Ιφιγένεια Γρίβα, Κλεοπάτρα Μάρκου.

 

 

——————————————————————————————————-

Οιδίπους Δοκιμές

[«κάτω απ’ την προσωπίδα ένα κενό»]

 

Πέμπτη 10 Αυγούστου, ώρα 19.00

Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων

 

[…]

Ασπιδοφόρος ο ήλιος ανέβαινε πολεμώντας

κι από το βάθος της σπηλιάς μια νυχτερίδα τρομαγμένη

χτύπησε πάνω στο φως σαν τη σαΐτα πάνω στο σκουτάρι:

«Ασίνην τε… Ασίνην τε…». Να ‘ταν αυτή ο βασιλιάς της

Ασίνης

που τον γυρεύουμε τόσο προσεχτικά σε τούτη την ακρόπολη

γγίζοντας κάποτε με τα δάχτυλά μας την αφή του πάνω στις

πέτρες.

Γιώργος Σεφέρης, Ο Βασιλιάς της Ασίνης

 

Μέσα στον αρχαιολογικό χώρο των Φιλίππων, την ώρα της δύσης του ήλιου, ένας περίπατος-περιήγηση-διείσδυση στο τοπίο, στην ποίηση και στο δράμα. Τρεις ηθοποιοί (Μαρία Καλλιμάνη, Άγγελος Σκασίλας, Χρυσάνθη Αυλωνίτη) κι ένας μουσικός (Μανούσος Πλουμίδης) στα ίχνη του Οιδίποδα, του τραγικού ήρωα που βαίνει προς ανάληψη. Δοκιμές επί τόπου στο υλικό των τραγωδιών που αφηγούνται το μύθο του (Οιδίπους Τύραννος – Οιδίπους επί Κολωνώ) αλλά και μια απόπειρα συνάντησης με το Σεφερικό ποιητικό βλέμμα.

 

 

Η ταυτότητα της παράστασης αναλυτικά:

 

Σκηνοθεσία: Σύλβια Λιούλιου

Δραματουργία: Νίκος Φλέσσας – Σύλβια Λιούλιου

 

Παίζουν: Μαρία Καλλιμάνη, Άγγελος Σκασίλας, Χρυσάνθη Αυλωνίτη

 

Μουσικός: Μανούσος Πλουμίδης

 

Διαχειριστής (από τους «Οψόμεθα εις Φιλίππους»): Αδάμ Μάριος Πασχαλίδης

 

Σημείωση: Η παράσταση είναι ένας περίπατος μέσα στον αρχαιολογικό χώρο διάρκειας 1 ώρας και 15 λεπτών περίπου.

Ώρα συνάντησης: 19.00.

Τόπος: Τα εκδοτήρια των εισιτηρίων του θεάτρου απ’ όπου οι εθελοντές του φεστιβάλ θα οδηγήσουν τους θεατές στο σημείο έναρξης (απόσταση 7 λεπτών με τα πόδια). Προτείνονται παπούτσια περιπάτου και καπέλα.

Λόγω της φύσης της παράστασης ο αριθμός των θεατών είναι περιορισμένος (150 άτομα) και θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας.

Για δήλωση συμμετοχής μπορείτε να απευθυνθείτε στο ταμείο του Φεστιβάλ στο κέντρο πληροφόρησης επισκεπτών Δήμου Καβάλας (πρώην ΕΟΤ) Κεντρική Πλατεία, τηλ: 2510-620566, καθημερινά από τις 10:00 μέχρι τις 14:00 και από τις 18:00 μέχρι τις 21:00.

 

 

———————————————————————–

«ΟΙΔΙΠΟΥΣ ΤΥΡΑΝΝΟΣ-ΧΟΡΙΚΑ»

Δραματική Σχολή ΚΘΒΕ-Φεστιβάλ Φιλίππων

 

Πέμπτη 10 Αυγούστου, ώρα 21:00

Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων

 

Σε πείσμα των καιρών, που θέλει να φωτίζει τους πρωταγωνιστές και τις σκηνικές τους συμπεριφορές, εμείς έχουμε την ανάγκη να φωτίσουμε και να αντιμετωπίσουμε τον Χορό του έργου. Τον ποιητικό λόγο. Τις λέξεις του Σοφοκλή και τη θέση τους στη σημερινή κοινότητα. Τις πιθανές αντιστοιχίες, πόσο μας αφορούν οι λέξεις του ποιητή, πόσο ενδιαφέρουν το κοινό.

Πώς διαχειρίζεται ο χορός την απροσδόκητη πτώση του ήρωα από την ευτυχισμένη ζωή του βασιλιά, στην δυστυχισμένη ζωή του τυφλού επαίτη – όπως προδιαγράφεται από εδώ και πέρα;

Ποιοι νόμοι οφείλουν να ακολουθηθούν; Οι φυσικοί; Οι άγραφοί; Οι θεϊκοί νόμοι, που ανάγουν την καταγωγή τους στον Όλυμπο;

Για τον Χορό, η ανθρώπινη ζωή δεν μπορεί να στηρίζεται αποκλειστικά στην τύχη. Ο Χορός νιώθει πως απειλείται η κοσμική τάξη στην οποία πίστευε και συνεχίζει να θέλει να πιστεύει. Ο Οιδίποδας, δολοφόνος του βασιλιά, σφετεριστής του θρόνου και της γυναίκας του, αιμομίκτης  που παραβιάζει τους ιερούς δεσμούς της οικογένειας, δεν μπορεί παρά να θεωρηθεί πράγματι άναγνος, καθώς η αγνότητα σχετίζεται αποκλειστικά με τις πράξεις ανεξαρτήτως πρόθεσης. Πώς όμως ο χορός θα κρίνει ασεβή έναν ήρωα που ποτέ στη ζωή του δεν  επέλεξε να επιδείξει ασέβεια προς τα θεία ούτε με τα λόγια του ούτε με κάποια ιερόσυλη πράξη;

 

Μετάφραση: Μίνως Βολανάκης

Σκηνοθεσία/Διδασκαλία: Γιάννης Ρήγας, Μιχάλης Σιώνας

Μουσική: Γιώργος Χριστιανάκης

Κοστούμια: Χρήστος Μπρούφας

Κίνηση: Ειρήνη Καλογηρά

Διαχειρίστρια (από τους «Οψόμεθα εις Φιλίππους»): Ελένη Χατζηγεωργίου

 

Συμμετέχουν οι σπουδαστές της Δραματικής Σχολής του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος: Χρήστος Διαμαντούδης, Γιάννης Καράμπαμπας, Μαριλένη Κουζού, Ίνγκριντ Κουτσουρέλη, Νίκος Μήλιας, Κατερίνα Πλεξίδα, Μάρα Μαλγαρινού, Κατερίνα Παπαδάκη, Γκαλ Ρομπίσα, Μάγδα Σκούπρα, Δημήτρης Ροΐδης, Νίκος Σταθόπουλος-Σέυμουρ

 

 

———————————————————————–

«ΤΟ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΦΙΛΙΠΠΩΝ ΤΙΜΑ ΤΟΝ ΣΚΗΝΟΘΕΤΗ ΘΕΟΔΩΡΟ ΤΕΡΖΟΠΟΥΛΟ»

 

Πέμπτη 10 Αυγούστου, ώρα 22:00

Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων

 

Ο Σκηνοθέτης Θεόδωρος Τερζόπουλος

Ομιλία του Επίκουρου Καθηγητή Πανεπιστημίου Πατρών Γιώργου Σαμπατακάκη

 

Σαγήνη και πένθος

Ομιλία του τιμώμενου, Σκηνοθέτη Θεόδωρου Δ. Τερζόπουλου

 

Το παγκόσμιο πολιτικό, κοινωνικό και πολιτισμικό τοπίο έχει αναδιαμορφωθεί στην εποχή μας. Το θέατρο έχει ομογενοποιηθεί και τείνει να χάσει τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του και τις διδαχές των μεγάλων σχολών του 20ου αιώνα.  Μέσα από τη διαρκώς αυξανόμενη εμπορευματοποίησή του, οι ιδιαιτερότητες των σχολών και των θεατρικών συγγραφέων τείνουν να εξαφανιστούν.

Το θέατρο τείνει να μην έχει σταθερά σημεία αναφοράς, ρίζες κι εθνικά χαρακτηριστικά. Φαίνεται να είναι αποεδαφοποιημένο και οι εθνικές κουλτούρες ρευστές. Πολλά ερωτήματα προκύπτουν για τη φύση του θεάτρου σήμερα, για τον επαναπροσδιορισμό της λειτουργίας και των στόχων του, για το μέλλον του.

Σε οποιοδήποτε σημείο του πλανήτη και να κοιτάξει κανείς αντικρίζει την ίδια θεατρική εικόνα, πέρα από μερικές εξαιρέσεις. Καταργούνται βασικές αρχές της παιδείας, καταργείται η ιστορικότητα και μέσα στη νέα κοινωνική, οικονομική και πολιτισμική πραγματικότητα παράγονται  θεάματα χωρίς θεατρικές ρίζες, χωρίς πνευματικότητα και χωρίς αισθητική. Για κάποιες αρχές, που τείνουν να εξαφανιστούν στην εποχή μας θα μιλήσω. Στο κέντρο του προβληματισμού η Σαγήνη και το Πένθος.

Θεόδωρος Τερζόπουλος

 

——————————————————————————————————-

 

Η είσοδος είναι ελεύθερη και τις δύο μέρες.

 

Απαγορεύεται η είσοδος στο θέατρο μετά την έναρξη των παραστάσεων.

 

 

eXTReMe Tracker