Μετά την επιτυχία της παράστασης Mr. Maybe Darling Στην Καβάλα το θέατρο «Μεταξουργείο» με την παράσταση «Μαράν Αθά»

30 Νοεμβρίου, 2010

Σ’ ένα κατάμεστο από κόσμο θέατρο παρουσιάστηκε την Παρασκευή 26, το Σάββατο 27 και την Κυριακή 28 Νοεμβρίου το έργο Dr. Maybe Darling. Το θέατρο πλημμύρισε από κόσμο, που έφυγε ενθουσιασμένος στο τέλος της παράστασης από τη δουλειά της Καβαλιώτισσας Χορογράφου – Χορεύτριας Τζένης Αργυρίου. Μετά τη μεγάλη αυτή επιτυχία, το Δημοτικό Περιφερειακό Θέατρο Καβάλας, φιλοξενεί το θέατρο Μεταξουργείο, την Πέμπτη 2 Δεκεμβρίου 2010 και ώρα 21.00, στο θέατρο Αντιγόνη Βαλάκου, με το έργο «Μαράν Αθά» (από το ομώνυμο μυθιστόρημα του Θωμά Ψύρρα), σε θεατρική διασκευή και σκηνοθεσία του Δήμου Αβδελιώδη, με τη Γιασεμί Κηλαηδόνη. Πρόκειται για μια παράσταση που ανεβάζει για δεύτερη συνεχή χρονιά το θέατρο «Μεταξουργείο» και έχει αποσπάσει τις καλύτερες κριτικές. Το έργο «Μαράν Αθά» βασίζεται σε ένα σύγχρονο ελληνικό κείμενο από τα σημαντικότερα της ελληνικής λογοτεχνίας. Είναι γραμμένο σε μια ιδιότυπη γλώσσα, δομημένη από στοιχεία της ντοπιολαλιάς της Θεσσαλίας και της εκκλησιαστικής καθαρεύουσας. Το αποτέλεσμα είναι ένας ρυθμικός «γλυκύς» και «εύηχος» λόγος. Η Γιασεμί Κηλαηδόνη σ’ έναν υποκριτικό άθλο δυόμιση ωρών δίνει υπόσταση σε όλα τα πρόσωπα – πρωταγωνιστές που αναδύονται στη μνήμη ενός 90χρονου μοναχού, όταν ύστερα από 65 χρόνια ηθελημένης σιωπής εξομολογείται, λίγο προτού πεθάνει, τα πεπραγμένα της ζωής του. Τη φρικτή τιμωρία και τον ευνουχισμό του από τον προστάτη δεσπότη που τον ανέθρεψε και τον προόριζε για τη διαδοχή του. Σταλμένος απ’ αυτόν σ’ ένα απόμακρο χωριό της Θεσσαλίας να παρακολουθεί τις μυστικές τελετουργικές συναντήσεις εννέα γυναικών, των Ταρσών και μυείται άθελά του στην γυναικεία απόκρυφη γνώση. Έτσι του αποκαλύπτεται ένα άγνωστο γοητευτικό σύμπαν που τον οδηγεί στον αληθινό έρωτα και την αγάπη του για μια Ταρσή. Η αναγνώριση του εαυτού μας, μέσα από την αναγνώριση του άλλου και τα όρια της προσωπικής μας βούλησης και ευθύνης είναι τα εσώτερα μοτίβα της παράστασης. ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ Θεατρική διασκευή – σκηνοθεσία : Δήμος Αβδελιώδης Μουσική : Βαγγέλης Γιαννάκης Σκηνικά – κοστούμια: Μαρία Πασσαλή Ερμηνεύει η Γιασεμί Κηλαηδόνη Αποσπάσματα από κριτικές για την παράσταση «Υπάρχουν μερικά θεατρικά γεγονότα στην πνευματική μας αγορά που και αποδεικνύουν πως υπάρχει όχι μόνο κατ’ όνομα αλλά πραγματικά πνευματική ζωή, αλλά συνάμα πέρα από το θεατρικό τους ενδιαφέρον θέτουν και άλλα ιδεολογικά, ηθικά η αισθητικά προβλήματα. Ένα τέτοιο γεγονός είναι το όλο ακρόαμα, θέαμα και τελούμενο στο θέατρο «Μεταξουργείο» με τη γενική ιδεολογική και καλλιτεχνική ευθύνη του μανικού Δήμου Αβδελιώδη και με την εκπλήσσουσα ερμηνεία της Γιασεμί Κηλαηδόνη. Ο Αβδελιώδης με τη συνδρομή της έξοχης μουσικής και των επιλογών του Βαγγέλη Γιαννάκη, τα λιτά και λειτουργικά σκηνικά της Μαρίας Πασσαλή, δίδαξε ελληνικό ανθηρό λόγο, ήθος, κίνηση και παύσεις θεσπέσιας αυτογνωσίας. Η Γιασεμί Κηλαηδόνη δεν αποδυκνείεται απλώς ένα σπάνιο μουσικό εργαλείο. Πίσω από τη θηριώδη τεχνική, πίσω από τη μουσική τοποθέτηση της φωνής. Πίσω από τη λιτή τελετουργία των κινήσεων, πίσω από τη μίμηση πράξεως, σκάπτοντας ένδον, εξόρυξε σπάνια μεταλλεύματα ήθους, δύναμης ψυχής και μια πολύτιμη καλλιέργεια. Που βρήκε αυτά τα βαθιά ριζώματα αυτό το νέο κορίτσι και κατόρθωσε με εμπεδόκλεια φιλότητα και νεικος να συγκροτήσει τη διαλεκτική τραγική ιστορία ενός ανθρώπου που τόλμησε να παραβιάσει τον κανόνα, να τρυγήσει για λίγο τους βαθύς κυαμώνες ενός κοριτσιού και να τιμωρηθεί δια βίου με την τυραννική νοσταλγία του υπέροχου απαγορευμένου καρπού. Το έχω γράψει για σπάνιες τέτοιες εμπειρίες: αν δεν αναστατώσει, δεν συζητηθεί αυτό το κείμενο ως πνευματική πρόκληση και αυτή η ερμηνεία, η πνευματική πτώχευση του τόπου δεν προσδοκά ανάκαμψη. Εάν το άλας μωρανθεί…..» Κώστας Γεωργουσόπουλος, «Τα Νέα» «Είδα μια άλλη σκηνοθετική διδασκαλία (με όλη την σημασία της λέξης) του Δ. Αβλελιώδη στο θέατρο «Μεταξουργείο». Σ’ ένα υποκριτικό άθλο δυόμισι ωρών μια συγκλονιστική ηθοποιός , η Γιασεμί Κηλαηδόνη, αφηγείται σ’ ένα μονόλογο όσα αναδύονται στη μνήμη ενός 90χρονου μοναχού, ο οποίος αναγκάστηκε να συγκρουστεί με τη θρησκευτική εξουσία και τελικά να χάσει. Κάπου άκουσα ότι ο Αβδελιώδης δούλευε, με την εντυπωσιακή στο λόγο και στην κίνηση Γιασεμί Κηλαηδόνη επτά μήνες επάνω σ’ αυτό το μονόλογο. Αλήθεια ψέματα, η αναλυτική δουλειά φαίνεται ολοκάθαρα σ’ αυτήν την παράσταση. Για παθιασμένους θεατρόφιλους.» Σπύρος Παγιατάκης, «Καθημερινή» «Σπάνια ένας συγγραφέας κατεβαίνει τόσο βαθειά στα υπόγεια της γλώσσας, ώστε να γράψει την ιστορία του εκεί λες για μια και μοναδική φορά. Στην παράσταση του «Μεταξουργείου», το έξοχα διασκευασμένο από τον Δήμο Αβδελιώδη κείμενο του Ψύρρα δίνει την εντύπωση του χαμένου χειρόγραφου, της γλώσσας που η χάρη της δόθηκε στον συγγραφέα με την ανάγκη και το χρέος της συγκεκριμένης αφήγησης. Νομίζω ότι δεν μπορούσαμε να φανταστούμε ευτυχέστερη συνεύρεση για την ανάδειξη του ιερού και τερατώδους στο «Μαράν Αθά». Από τη μια ο σκηνοθέτης Δήμος Αβδελιώδης, που ζητά να ενώσει τον ήχο της λέξης με τη σημασία της. Και από την άλλη, η ηθοποιός Γιασεμί Κηλαηδονή, με ένα νου ικανό να συγκρατεί τέτοια γλωσσική πλημμύρα, με μια νέα εικόνα για τον επί σκηνής καλλιτέχνη. Αν κάτι συγκινεί στην παράσταση, είναι η απελευθέρωση από τα δεσμά του ηθογραφικού αποτυπώματος. Ο ηθοποιός σε αυτήν την περίσταση δεν μεταφέρει, δεν ενσαρκώνει ρόλους – γίνεται τελετάρχης μιας μύησης που κοιμίζει το λογικό και ξυπνάει «τον όνειρο». Το δράμα και οι μορφές του παραμυθιού μεταφέρονται μέσα μας, όπως συμβαίνει με την αφήγηση των θρύλων. Υπάρχουν στιγμές στην παράσταση που ανοιγοκλείνει η πόρτα προς την άβυσσο και η Κηλαηδόνη γίνεται η δέκατη στη μυστική συναγωγή στις ταρσές…το θέατρο σαν νοσταλγία της χαμένης ενότητας» Γρηγόρης Ιωαννίδης, «ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ» «Στο θέατρο «Μεταξουργείο» μη φοβηθείτε τη μεγάλη διάρκεια του μονόλογου Μαράν Αθά, που έκτισε με πολύμηνη δουλειά πάνω στο κείμενο, στο σκηνικό του δόσιμο και την υποκριτική του σπουδή, ο διασκευαστής, σκηνοθέτης και δάσκαλος Δήμος Αβδελιώδης. Στηρίχτηκε στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Θωμά Ψύρρα κα στο ταλέντο της Γιασεμής Κηλαηδόνη, που είναι μια αληθινή αποκάλυψη! Δεν κατάλαβα πως πέρασαν δυόμιση ώρες βλέποντας αυτό το πλάσμα να φλέγεται, να βυθίζεται στην παράκρουση, να υψώνεται στα ουράνια, να αλλάζει φύλο , ηλικία, τόπο και χώρο κάνοντας ελάχιστες κινήσεις και φορώντας ένα μαύρο ράσο!» Άννυ Κολτσιδοπούλου, «ΓΥΝΑΙΚΑ, ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ» «Με έναυσμα την ερμηνεία της Γιασεμί Κηλαηδόνη, το πυκνό κείμενο του Θωμά Ψύρρα, που συνδυάζει την ντοπιολαλιά με το λόγο του Παπαδιαμάντη και του Βιζυηνού, μετατρέπεται σε μια δραματοποιημένη αφήγηση με ένταση και εσωτερικότητα. Η παράσταση έχει ενιαία ατμόσφαιρα και διαπνέεται από μια εσωτερικότητα που δεν επιτρέπει ούτε στο μυαλό ούτε στα μάτια να δραπετεύσουν από τη σκηνή. Η Γιασεμί Κηλαηδόνη μας εντυπωσίασε με την ακρίβεια της ερμηνείας της. Παραδομένη ψυχή τε και σώματι στην παράσταση καταφέρνει- όσο εξαντλητικό κι αν είναι- να μας οδηγήσει με το σώμα, τις εκφράσεις και τις χειρονομίες της στα υπόγεια της ψυχής του ήρωα.» Μαρία Κρύου, «ΑΘΗΝΟΡΑΜΑ» «Η αναγνώριση του εαυτού μας μέσα από την αναγνώριση του άλλου και τα όρια της προσωπικής μας βούλησης και ευθύνης είναι τα μοτίβα της ατμοσφαιρικής παράστασης που έστησε ο Δήμος Αβδελιώδης και που πολλά του οφείλει. Εσωτερικότητα και αίσθηση τελετουργίας διαπνέει το τελικό αποτέλεσμα, που δεν στερείται ρυθμού, κάτι που θα μπορούσε να συμβαίνει λόγω της φύσης του θεάματος. Η ηθοποιός- που φαίνεται ότι δούλεψε πολύ πάνω στο κείμενο- υποστηρίζει την ιδιότυπη γλώσσα του Λαρισινού συγγραφέα, με σθένος κι ακρίβεια. Με συγκινησιακή φόρτιση και γήινη αμεσότητα μεταμορφώνεται σε 90χρονο μοναχό σε έναν τραγικό απολογισμό ζωής με αποκαλύψεις .» Αντιγόνη Κάραλη, «ΕΘΝΟΣ» «Στο λιτά σκηνοθετημένο περιβάλλον, ο λόγος γίνεται το κατ’ εξοχήν παραστασιακό εργαλείο αποδόμησης του ορθολογισμού. Η Γιασεμί Κηλαηδόνη αναλαμβάνει την παράσταση όλων των προσώπων της αφήγησης. Εκφωνεί τον πλούσιο και μεστό σε ντοπιολαλιές λόγο, Τον επενδύει με χροιές και ηχητικά ημιτόνια, τον εικονοποιεί με στοχευμένες κινήσεις και τελικά ο λόγος της αποκτά υλικότητα και μορφές, γίνεται ενσώματος και θεαματικός, γίνεται το ομοίωμα αναμνήσεων και προσώπων. Ο παραστατικός λόγος αποκολλάται από το περιβάλλον της πατριαρχίας, εισέρχεται αρωγός στον κόσμο των γυναικών- ταρσών και τον καθιστά παραστάσιμο χώρο ταυτοποίησης, συνάρτησης και ιστορικότητας. Δηλαδή συμβολικό χώρο της σχέσης του υποκείμενου με τον εαυτό του, με τους άλλους κα με την κοινή ιστορία.» Ελευθερία Ράπτου, «ΑΥΓΗ» «Η σκηνοθεσία του Αβδελιώδη παραιτείται εξ’ αρχής γενναία από κάθε ιδέα να «ξετυλίξει» το αφηγηματικό νήμα ευθύγραμμα, συμβατικά, σε χρόνο που να εκθέτει στη σκηνή τα συμβάντα στη φυσική σειρά τους, όπως έγιναν. Πυκνώνει αντίθετα τον χρόνο γύρω από το κεντρικό γεγονός που συμβαίνει σε μια άχρονη χρονική στιγμή και μας εισάγει στον αέναο κύκλο της επανάληψης ή στον ολικό χρόνο ενός διαρκούς κάποτε. Γνωρίζοντας το μυστικό του θεάτρου του μύθου, ότι η αληθινή ιστορία κείται πέραν της πραγματικής, βυθίζεται στον πυρήνα και βρίσκει τη νερομάνα. Οδηγεί τη Γιασεμί Κηλαηδόνη σε μια μη αναπαραστική υποκριτική συμβόλων και η νέα ηθοποιός ανταποκρίνεται υποδειγματικά. Στηρίζει σωματικά την παράσταση με τους αρμούς του σώματός της, με τα γόνατα, με τους αγκώνες, με τον αιχμηρό ένυλο λόγο, και τις έλλογες ηχηρές σιωπές της, παίζοντας όλους τους ρόλους δοσμένη σε αυτό που κάνει. Μια έξοχη ποιοτική παρουσία!» Λέανδρος Πολενάκης, «ΑΥΓΗ» Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να επικοινωνείτε με τα τηλέφωνα του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Καβάλας 2510.220876 και 2510.220877 (ώρες γραφείου). Κρατήσεις εισιτηρίων, στο τηλέφωνο του θεάτρου Αντιγόνη Βαλάκου 2510. 834777, καθημερινά 12.00 – 14.00 και 19.15 – 21.15. ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Καβάλας

Πηγή: www.k-tipos.gr

eXTReMe Tracker